Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás

Szerző: CREATON Dátum: 2018.10.03.

Interjú
Referenciák

Műemléki igényű felújítás, korszerű funkcionális tartalom - Kaposvár vasútállomás

Kaposvár vasútállomása 1899-1900-ben épült Pfaff Ferenc, a kor kiváló építésze tervei alapján. A századforduló dinamikus gazdasági légkörében sorra épültek az akkori Magyarországon a színvonalasabbnál színvonalasabb vasútállomás épületek. Ez a körülmény, mint a későbbiekben kiderül, történetünk szempontjából rendkívül fontos.
Kaposvári vasútállomás #1
Kaposvári vasútállomás #1

A kaposvári állomásépületet is érintették az elmúlt több, mint száz esztendő történelmi eseményei. Többször átesett kisebb-nagyobb átalakításokon, átépítéseken, amelyek csak rontottak az eredeti épület míves építészeti megfogalmazásán, szerkezetének állagán.

Eltűnt az utascsarnok boltozatos mennyezete, a falak díszítőfestése, a díszes mennyezetek, a falfülkék. Az eredeti nyílások egy részét befalazták, más helyeken újakat nyitottak. A tetőszerkezet faanyaga erősen elöregedett, korhadt, az ereszek, párkányok rendkívül rossz állapotban voltak.

Kaposvári vasútállomás #2
Kaposvári vasútállomás #2
A sok évtizedes elhanyagoltság egy lepusztult, végromlás közeli állapotot eredményezett. Ilyen kiinduló állapotban kezdődött meg az épület helyreállítása.
Kaposvári vasútállomás #3
Kaposvári vasútállomás #3
Markó András és Németh Tamás tervezők kitartó irat és levéltári kutatómunkájuk során számos dokumentumot találtak, de a vasútállomás korábbi fényét eredményező, a belső díszítésekre utaló rajzokat sajnos nem.
Kaposvári vasútállomás #4
Kaposvári vasútállomás #4

Ekkor vált fontossá, hogy a korabeli Magyarországon sorra épültek a hasonló vasútállomások. A ma Romániában található Szatmárnémeti és a szerbiai Versec indóházai szinte teljesen megegyeztek a kaposvári épülettel, mivel mindhármat ugyanaz a tervező - Pfaff Ferenc - tervezte.

Különösen a verseci állomásépület maradt fenn jó állapotban, az eredeti díszítéseket és falfestéseket is beleértve. Ezek sok megoldásban mintául szolgálhattak a tervezőknek a részletek megtervezésében.

Kaposvári vasútállomás #5
Kaposvári vasútállomás #5
A felújítás során helyreállították az eredeti utas csarnokot, a várótermeket és az I. és II. osztályú étterem nagyobbik fogyasztóterét, részben egykori, részben új, korszerű funkciókkal, de az eredeti épület szellemiségét maximálisan figyelembe véve.
Kaposvári vasútállomás #6
Kaposvári vasútállomás #6
A felújítás során a homlokzati klinkertégla burkolat is megújult, a nyílászárók korszerű hőszigetelő üvegezést kaptak.
Kaposvári vasútállomás #7
Kaposvári vasútállomás #7
Fontos kérdés volt az épület fedési anyagának kiválasztása. Az eredeti fedési anyagot a korabeli fotók alapján nem lehetett egyértelműen beazonosítani, cserép és pala is lehetett. A tervezők igyekeztek az eredetihez megjelenésében hasonló, korszerű anyagot alkalmazni, így esett a választás a CREATON 20x40 cm-es fekete engóbozott „Bécsi táska” cserepére, amely színében és formájában jól alkalmazkodik az épület homlokzati felületeihez.
Kaposvári vasútállomás #8
Kaposvári vasútállomás #8
A kivitelezés komoly szakértelmet kívánt, hiszen az ácsszerkezet is rendkívül rossz állapotban volt, a faanyag egy része cserére szorult. A tetőszerkezetet a mai igényeknek megfelelően alátét fóliával, ellenlécek alkalmazásával átszellőztetett tetőként kellett kialakítani.
Kaposvári vasútállomás #9
Kaposvári vasútállomás #9
Az élek és gerincek a korhű megoldásoknak megfelelően fémlemezzel kerültek lezárásra, ennek megfelelően kellett a tetőszerkezetet is kialakítani.
Kaposvári vasútállomás #10
Kaposvári vasútállomás #10
A tető fémlemez szerkezetei Rheinzink lemezek alkalmazásával készültek. Megújult, illetve az eredetihez közelítő módon, bevilágítók alkalmazásával készült a peron előtető.
Kaposvári vasútállomás #11
Kaposvári vasútállomás #11
A díszbádogos munkák különösen fontosak voltak az épület korhű megjelenése szempontjából. Az eredeti mintáknak megfelelően készültek felkészült szakemberek segítségével.
Kaposvári vasútállomás #12
Kaposvári vasútállomás #12

A munka bonyolultsága, a rejtett szerkezetek és kapcsolatok miatt, az épület védettsége miatt a kivitelezés heti rendszerességű tervezői művezetés mellett zajlott.

A kivitelező ZÁÉV partner volt a bonyolult, nem mindennapi igényességű munkavégzésben.

A terv és a megvalósult rekonstrukciós épület a CREATON különböző tervezői pályázatain elismeréseket érdemelt ki.

2014-ben a terv kapott különdíjat a „Hozzuk tető alá – Kerámia tetőcserép az építészetben” pályázaton, 2017-ben pedig a „Tradíció és innováció – Tető az építészetben” pályázaton a megvalósult rekonstrukció a II. díjat érdemelte ki.

A minden részletre kiterjedő kutatómunka, a körültekintő tervezés, a folyamatos tervezői művezetés és a szakszerű kivitelezés eredménye nem is lehet más, mint egy, a műemléképület megjelenését hűen visszatükröző, funkciójában a mai kor igényeit messzemenően figyelembe vevő impozáns épület Kaposvár szívében.