Építőipari Nívódíjat kapott a gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont

Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás

Műemléki igényű felújítás, korszerű funkcionális tartalom - Kaposvár vasútállomás

Kaposvár vasútállomása 1899-1900-ben épült Pfaff Ferenc, a kor kiváló építésze tervei alapján. A századforduló dinamikus gazdasági légkörében sorra épültek az akkori Magyarországon a színvonalasabbnál színvonalasabb vasútállomás épületek. Ez a körülmény, mint a későbbiekben kiderül, történetünk szempontjából rendkívül fontos.

A kaposvári állomásépületet is érintették az elmúlt több, mint száz esztendő történelmi eseményei. Többször átesett kisebb-nagyobb átalakításokon, átépítéseken, amelyek csak rontottak az eredeti épület míves építészeti megfogalmazásán, szerkezetének állagán.

Eltűnt az utascsarnok boltozatos mennyezete, a falak díszítőfestése, a díszes mennyezetek, a falfülkék. Az eredeti nyílások egy részét befalazták, más helyeken újakat nyitottak. A tetőszerkezet faanyaga erősen elöregedett, korhadt, az ereszek, párkányok rendkívül rossz állapotban voltak.

A sok évtizedes elhanyagoltság egy lepusztult, végromlás közeli állapotot eredményezett. Ilyen kiinduló állapotban kezdődött meg az épület helyreállítása. 

Markó András és Németh Tamás tervezők kitartó irat és levéltári kutatómunkájuk során számos dokumentumot találtak, de a vasútállomás korábbi fényét eredményező, a belső díszítésekre utaló rajzokat sajnos nem. 

Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás

Ekkor vált fontossá, hogy a korabeli Magyarországon sorra épültek a hasonló vasútállomások. A ma Romániában található Szatmárnémeti és a szerbiai Versec indóházai szinte teljesen megegyeztek a kaposvári épülettel, mivel mindhármat ugyanaz a tervező - Pfaff Ferenc - tervezte.

Különösen a verseci állomásépület maradt fenn jó állapotban, az eredeti díszítéseket és falfestéseket is beleértve. Ezek sok megoldásban mintául szolgálhattak a tervezőknek a részletek megtervezésében.

A felújítás során helyreállították az eredeti utas csarnokot, a várótermeket és az I. és II. osztályú étterem nagyobbik fogyasztóterét, részben egykori, részben új, korszerű funkciókkal, de az eredeti épület szellemiségét maximálisan figyelembe véve. 

A felújítás során a homlokzati klinkertégla burkolat is megújult, a nyílászárók korszerű hőszigetelő üvegezést kaptak. 

Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás

Fontos kérdés volt az épület fedési anyagának kiválasztása. Az eredeti fedési anyagot a korabeli fotók alapján nem lehetett egyértelműen beazonosítani, cserép és pala is lehetett. A tervezők igyekeztek az eredetihez megjelenésében hasonló, korszerű anyagot alkalmazni, így esett a választás a CREATON 20x40 cm-es fekete engóbozott „Bécsi táska” cserepére, amely színében és formájában jól alkalmazkodik az épület homlokzati felületeihez. 

A kivitelezés komoly szakértelmet kívánt, hiszen az ácsszerkezet is rendkívül rossz állapotban volt, a faanyag egy része cserére szorult. A tetőszerkezetet a mai igényeknek megfelelően alátét fóliával, ellenlécek alkalmazásával átszellőztetett tetőként kellett kialakítani. 

Az élek és gerincek a korhű megoldásoknak megfelelően fémlemezzel kerültek lezárásra, ennek megfelelően kellett a tetőszerkezetet is kialakítani. 

Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás

A tető fémlemez szerkezetei Rheinzink lemezek alkalmazásával készültek. Megújult, illetve az eredetihez közelítő módon, bevilágítók alkalmazásával készült a peron előtető. 

A díszbádogos munkák különösen fontosak voltak az épület korhű megjelenése szempontjából. Az eredeti mintáknak megfelelően készültek felkészült szakemberek segítségével. 

A munka bonyolultsága, a rejtett szerkezetek és kapcsolatok miatt, az épület védettsége miatt a kivitelezés heti rendszerességű tervezői művezetés mellett zajlott.

A kivitelező ZÁÉV partner volt a bonyolult, nem mindennapi igényességű munkavégzésben.

A terv és a megvalósult rekonstrukciós épület a CREATON különböző tervezői pályázatain elismeréseket érdemelt ki.

2014-ben a terv kapott különdíjat a „Hozzuk tető alá – Kerámia tetőcserép az építészetben” pályázaton, 2017-ben pedig a „Tradíció és innováció – Tető az építészetben” pályázaton a megvalósult rekonstrukció a II. díjat érdemelte ki.

A minden részletre kiterjedő kutatómunka, a körültekintő tervezés, a folyamatos tervezői művezetés és a szakszerű kivitelezés eredménye nem is lehet más, mint egy, a műemléképület megjelenését hűen visszatükröző, funkciójában a mai kor igényeit messzemenően figyelembe vevő impozáns épület Kaposvár szívében.

Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás
Beszélgetés Markó András és Németh Tamás tervezőkkel - Kaposvári vasútállomás